torstai 8. huhtikuuta 2010

Tämänkertainen tapauksemme

aloitti puhuja joka
vihasi työtään
yleisöään
elämäänsä koska oli oikeastaan
halunnut
lakaisukoneen kuljettajaksi
mutta mennyt
oikeuspsykiatriseen. Siis
tapauksemme
oli käynyt
satunnaisen ohikulkijan
päälle. Seitsemän

pistohaavaa revennyt maksa
murtunut nenärusto haljennut
alaleuka neljä kylkiluuta
poikki. Miksi? Koska äiti
itki isä käski suku
vaati uhri kimitti eikä
sillä ollut
tupakkaa. Pieni syy
suuri seuraus. Myrsky
nousee perhosen
siiveniskusta. Viimeinen
pisara murtaa
padon. Nämä

paperit
esitutkintapöytäkirja peruskoulun
päästötodistus katsokaa
numeroita psykiatrin
diagnoosi päihdehuollon ja
lastensuojeluviranomaisten
lausunnot rikosrekisterin ja
luottotietorekisterin otteet ceevee
töistä joita en halunnut tehdä golf-
ja lomaosake audin
huoltokirja tiliote lainasopimus
vihkitodistus
vieraan naisen
kanssa valokuvat
lapsista joita en
tunne todistavat
vääjäämättä

että tapauksemme oli ohjelmoitu
kalkyloitu korruptoitu
determinoitu
predestinoitu
prostituoitu. Hän kulki
kohtaloonsa silmät
auki näkemättä
kättään liikuttavaa
narua huultaan heiluttavaa
tuulta pahaa
voimaa joka pani ajatukset
hänen aivoihinsa. Voiko vesi
nousta ylämäkeen? Lämpö
mennä kylmemmästä
kuumempaan? Antakaa hänelle

anteeksi. Hän ei
tiennyt
mitä teki. Hän on syyn
takeeton
sosio-
ekonomisen asemansa
uhri. Rautakahlein
lyöty kiinni psykooseihin
harhoihin
statuksiin rooleihin
odotuksiin
velkoihin kunniaan ja
häpeään.
Hän on
täyttä
ymmärrystä
vailla.

11 kommenttia:

  1. Äiti itki isä käski suku vaati uhri kimitti on mainiota seli-seliä. Runo on ryöpytystä, jota ehkä myöhemmin tiivistät/lyhennät. Toinen ja viimeinen säkeistö toimivat mielestäni hyvin.

    VastaaPoista
  2. Vääjäämätön vailla valinnanvapautta.

    VastaaPoista
  3. PASANEN : "Äiti itki isä käski suku vaati" kuulostaa kieltämättä seliseliltä, mutta kyllä minun kokemukseni on, että perhetausta determinoi erittäin vahvasti ihmisen valintoja. Ehkä litaniaan olisi pitänyt lisätä "kaverit nauroi", koska myös vertaisryhmän paineella (ns. ajan henki) on valtava merkitys.

    Uhrin kimitys ja tupakoimattomuus ovat useammin kuin kerran kuulemiani selityksiä käsittämättömille väkivaltarikoksille. Tosiasiallinen syy on tietenkin jossakin syvällä tiedostamattomissa, kimitys on vain laukaisin joka räjäyttää vuosikymmeniä rakennetun pommin.

    HELANES: Nimenomaan valinnanvapaus puuttui näiltä ihmisiltä. Toisen valinnanvapautta karsi sosioekonominen asema, toisen valinnanvapautta psykiatriset syyt, päihteet ja ehkä perimmäisenä se lapsuudessa koettu lastensuojelun asiakkuus. Oma tuntumani on, että ihminen vaikuttaa oman elämänsä kulkuun paljon vähemmän kuin hän kuvittelee. Olemme itse asiassa melko pitkälle determinoituja ja predestinoituja. Sen oivaltaminen on ensimmäinen askel kohti laajempaa valinnanvapautta.

    VastaaPoista
  4. Olet oikeassa! Niin oikeassa, että näin perjantai-iltana kelpo keskiluokan kansalainen haluaisi mieluiten unohtaa - kuten esim. Tonteri.

    VastaaPoista
  5. taas painavaa tekstiä

    inhoan väkivaltaa :)

    VastaaPoista
  6. Perhetaustan vaikutuksesta en ole varsinaisesti eri mieltä. Tulkitsin syytetyn/ hänen puolustuksensa vetoavan moisiin selityksiin, joita sinä kirjoittajana pistät vähän lipan alta (siihen antoi aihetta hieman humoristinen sananvalinta). Syyntakeellisuus/-takeettomuus on vaikea asia: syyllinen vai sairas? Sitä joudutaan tutkimaan välillä pitkään. Pyrkimys omaan vastuullisuuteenkin on joskus tiukassa, saati sitten onnistuminen.

    VastaaPoista
  7. Voiko lopultakaan valita onnea vaikka länsimainen nainen(mies) voi valita kaiken, onko jonkun muun huonompi valinta vain minun astinlautani olla valitsematta paremmin?

    Kiitos taas ajatuksia herättävästä runosta!

    VastaaPoista
  8. Kiitos runsaista kommenteista. Olen miettinyt paljon ihmisen vastuuta teoistaan ja syyntakeettomuutta. Syyntakeettomuus on looginen seuraus, jos ajattelemme, että kasvuympäristö/geenit ohjaavat ihmisen käyttäytymistä. Ja ne näyttävät ohjaavan luultua enemmän - emme ole läheskään niin vapaita kuin luulemme. Tämän vahvistavat niin sosiologia, aivotutkimus kuin geenitutkimuskin.

    Jos ihminen ei ole vapaa vaan biologisten ja yhteiskunnallisten voimien ohjaama, hänen rikostensa rankaiseminen on ongelmallista. Kuinka rangaista sellaista jolla ei ole ollut valinnanvapautta ja joka ei ole oikeasti tajunnut toimintansa seurauksia?

    Oma ajatukseni on, että rangaistusta tulee miettiä sen seuraamusten valossa. Rikollisten rangaistukset ovat perusteltuja sikäli, että ne luovat pelotteen rikollista tekoa harkitseville. Lisäksi niillä on usein nuoren ja aloittelevan rikollisen "draivia" pysäyttävä vaikutus. Ne myös muuttavat ihmisten suhtautumista rikoksiin. Esim. raiskaus aletaan ymmärtää yleisemmin vakavaksi rikokseksi, jos siitä tulevat tuomiot kovenevat.

    En siis ole ihan samaa mieltä oman runoni kanssa siitä, että runon henkilöille - kummallekaan - tulisi antaa anteeksi heidän vääriä tekojaan. He ovat rangaistuksensa ansainneet. Toinen väkivallanteosta, toinen valheessa elämisestä.

    VastaaPoista
  9. Teet aikamoista läpileikkausta pahoinvoinnista ja runosi herättävät ilahduttavan paljon keskustelua isojen asioiden äärellä.

    Olen samaa mieltä siitä, että ihmiset ovat lähtökohtiensa vuoksi hyvin eriarvoisessa asemassa. Väkivaltaisessa ympäristössä kasvaminen determinoi aika lailla ja se on hyvin surullista.

    Rangaistuksilla on kuitenkin muukin rooli kuin luoda pelote rikollisia tekoja harkitseville. Joku viisas (en muista kuka) on sanonut, että yhteiskunnan tulee rankaista, koska muussa tapauksessa yksilö voi rankaista itse itseään vielä ankarammin. Oikeudentunto on ihmisessä hyvin syvällä, mistä todistaa esim. se että ihmisapinoilla on tavattu oikeudenmukaisuutta, reiluutta ja empatiaa. Kun yhteiskunta rankaisee tekijää, se on selkeä viesti: tämä ei ole oikein. Rankaisu voi siten olla vielä tärkeämpi henkilölle, joka on ajautunut väärille urille esim. rikkonaisen perhetaustan/väkivaltaisen ympäristön seurauksesta, mutta jolla muuten on/olisi "normaali" oikeudentunto ja empatiakyky. Tällaisella henkilöllä on vielä toivoa. Sen sijaan aito psyokopaatti eli henkilö joka on jo syntyessään ollut kyvytön empatian tuntemiseen ei varmaankaan parane vaikka yhteiskunta tekisi mitä.

    VastaaPoista
  10. Eleanor puhuu paljon mutta asiaa.

    VastaaPoista
  11. Vaihtoehtojen vaihtoehdoille vaihtoehdoton vaihtoehto!
    Se on siinä.
    Ja minä olen hiljaa,

    -----------------------
    Kun tätä residenssi-jutskaa on minulta niin monasti
    kysytty ja tiedusteltu ajan oloon, niin laitanpa tämän
    linkin kommenttina kaikille tiedoksi:
    ARKTISET taiteilijarsidenssit!

    Ole hyvä, trew, Harmaasusi™

    VastaaPoista